חמש עצות להפקת סרט ליום הולדת

תיעודי או עלילתי?   מה זה אומר תיעודי?   מה זה אומר עלילתי?
איך כדאי לכתוב תסריט סרט יום הולדת עלילתי ? ומה הכי חשוב ליצירת סרט יום הולדת?

1) איך לבחור בין תיעודי או עלילתי?

דרך טובה לקבוע ברוב המקרים בין סרט ליום הולדת תיעודי לעלילתי היא לפי הגיל של בעל/ת השמחה. אפשר להניח שבגילאי 60-90 תהיה העדפה לתיעודי. זהו גיל רציני יותר, שמעריך יותר מכול דיבור ישיר וכנה ואוהב לספר ולשמוע סיפורים מהחיים. כמו-כן, אפשר להניח שבגילאי 10-30 תהיה העדפה לעלילתי. כי מה יותר נכון מלצחוק ולבדר כשאנחנו כל-כך צעירים.

ולפני שאתם קופצים, אז כמובן שאי-אפשר להכליל. יצא לי להכיר בני 80 מלאי שמחת חיים ועם התנהגות של בני 20. גם יצא לי לפגוש בני 20 מתנהגים כאילו יש להם משכנתא ועשרה ילדים להאכיל.

2) מה זה אומר תיעודי?

    סרט ליום הולדת תיעודי אני מחלק לשלוש קטגוריות:

–   ביוגרפי, הידוע גם כ- "חיים שכאלה" – סרט כזה יספר את תולדות חייו של בעל/ת השימחה. מילדותו במדינה רחוקה או בקיבוץ, דרך הלימודים בתיכון, הצבא, המפגש עם האשה, הילדים והקריירה, הנכדים והרפתקאות שעבר/ה בחיים. את הסיפור מספרים המשפחה והחברים, כשאת הסרט מלווים תמונות, סרטים ישנים ומוזיקה מאותם הימים.

–  תיאורי – סרט שמתאר את בעל השמחה ע"י החברים או המשפחה, סרט שמציג צדדים שלא הכרתם, שמדגיש כמה הוא מיוחד או שרוצה להראות לו כמה אתם מעריכים אותו.

–  חוויתי – סרט שמתעד חוויה שאתם עוברים כמו טיול או אירוע מיוחד.

סרט תיעודי הוא בדר"כ באורך של 15-40 דקות, כשהאיזון הנכון הוא בין כבוד לבעל
השמחה לבין סבלנותם של האורחים. והתקציב, כמובן.

3) מה זה אומר עלילתי?

   סרט ליום הולדת עלילתי הוא למעשה כל רעיון שעולה בראשכם. כמעט כל רעיון. אחרי הכל, יש גם תקציב מסויים שאתם מוכנים להשקיע. צילום של בעל השמחה קופץ  ממסוק ונוחת על הגג של מיגדלי עזריאלי, בעוד ש-20 שוטרים מחכים עם אקדחים שלופים יעלה (כנראה) קצת יותר ממה תכננתם. לרוב סרט עלילתי מטרתו תהיה לבדר את האורחים ולהעניק למשתתפים חוויה "מהסרטים".

ולכן חשוב לתכנן נכון את התסריט והצילומים.  סרטון כזה הוא בדר"כ בין 3-10 דקות.

4) איך כדאי לכתוב תסריט סרט יום הולדת עלילתי?

בשתי מילים? לקצר בדיאלוגים. בשלוש? לקצר בדיאלוגים – הרבה.

מעטים השחקנים שפגשתי בלימודיי שיכולים לדקלם טקסט ארוך בצורה משכנעת.
אפילו אם שפילברג מביים אותם. להיות שחקן זו עבודה קשה, שדורשת הרבה אימונים
וחזרות.

אז נכון, אתם לא מצפים לזכות באוסקר עם הסרטון הראשון שלכם, אבל אתם גם לא רוצים שהמשחק שלכם יראה כמו הצגת סוף כיתה ד`. ואם המטרה היא אמינות, אז צריך לזכור, שאף אחד לא מדקלם בחיים האמיתיים. לרוב, הפעולות שאנחנו עושים מסבירות את הרעיון טוב יותר מכל טקסט שנגיד.

5) ומה הכי חשוב ליצירת סרט יום הולדת תיעודי או עלילתי?

אם תרשו לי קצת קיטש, הכי חשוב, לדעתי, זה להנות מכל התהליך. צילום סרט ליום הולדת בשביל רובנו היא חוויה חד-פעמית. גם אם הסרט הוא באורך של לא יותר מ-3 דקות. ההתרגשות והצחוקים עם המשפחה והחברים היא חוויה מגבשת שתשמר לעד.

וככל שתיהנו יותר, כך הסרט יצא מוצלח יותר.

בהצלחה!